Uit de blog
Bio Bakkerij De Trog wint 'Digital Project Of The Year'!
25/09

De Trog app: al spelend leren en verbeteren in de BakeryBattle

Marc Van Hoeck, COO bij Bio Bakkerij De Trog liet een interactieve en adaptieve app bouwen. Het doel: medewerkers opleiden en hun kennis over het proces en de huishoudregels bij De Trog op niveau houden.
Nood van de klant
Het idee van de app rijpte bij De Trog na een brainstorm over hoe je tijdelijke medewerkers snel en efficiënt inschakelt en beter begeleidt bij de opstart. De Trog is een voedingsbedrijf. Hygiëne en (voedsel)veiligheid moeten dus geborgd zijn. Kwaliteit staat helemaal bovenaan in de missie en visie van De Trog. De uitdaging was om die kwaliteit te garanderen in een meertalige omgeving met wisselende tijdelijke medewerkers. Het opleiden van mensen moest ook voor de vaste medewerkers leuk blijven: zij hebben regelmatig nood aan opfrissing van hun kennis zonder dat het sleur wordt. Elke aanpassing aan de manier van werken moest bovendien onmiddellijk in het trainingspakket kunnen worden gestopt.
De oplossing
De oplossing van NewBird integreert het geheel in een eenvoudige app genaamd BakeryBattle. De app is in spelvorm met leercurve opgezet om herhaald gebruik aan te moedigen. De app wordt geïnstalleerd op de smartphone of tablet en is ook toegankelijk via pc’s. Het gebruik wordt door de spelvorm gestimuleerd, want medewerkers dagen elkaar uit om kennis ‘battles’ te spelen. Iedere battle bestaat uit verschillende vragen, met of zonder illustratie. Mensen willen zich graag aan elkaar meten, dat principe gebruiken we in het spel. Ondertussen leren ze de belangrijke regels. Na een battle kan de speler ook per vraag terugkijken wat het goede antwoord was. In de spelvorm zijn ook niveaus opgenomen, van eenvoudig tot advanced. Bovendien zijn in het spel verschillende categorieën mogelijk, zoals “mijn eerste dag”, het magazijn, de inpak, de bakkerij, …
Nieuwe medewerkers spelen BakeryBattle als onderdeel van de inwerkperiode. Daarnaast wordt drie keer per jaar wordt de BakeryBattle gespeeld, gedurende 3 tot 4 weken. De medewerkers zijn dan weer up to date. Er hangt een evaluatie vast aan de spelresultaten. Meer dan 100 medewerkers, leveranciers en externe techniekers zijn aangesloten op het spel. Via het spel worden zij beoordeeld op hun kennis. Een te lage score kan aanleiding geven tot een weigering toegelaten te worden tot de bakkerij of bepaalde activiteiten.
Voordelen
De Trog ervaart vele voordelen aan dit concept. Nieuwe medewerkers zijn op korte termijn inzetbaar. Het management kan het kennisniveau van de medewerkers individueel op de voet opvolgen en bijkomende trainingstrajecten voorzien voor wie en waar nodig. De deelnemers ervaren de app als leuk en gebruiksvriendelijk. Zij waarderen vooral de spelvorm en het leergehalte. Het spel brengt ook sfeer binnen de bedrijfsmuren.
Technische omgeving
De software is een Web application die als App version draait op IOS en Android. Development tools: Backbone (front-end), Angular (back-end) en Cordova (app build).
De partijen
ValueXstream is een team van experten, consultants en project- en interim managers gespecialiseerd in supply chain management en optimalisatie. De focus ligt heel sterk op het de operationele organisatie en processen rond vraagvoorspelling, voorraadbeheer, magazijn- en transportbeheer, productie e.d.
NewBird is een digital agency, gedreven door gedragswetenschap, (game) design en technologie. We helpen organisaties met de uitdagingen van het digitale tijdperk met design thinking, rapid prototyping en digitale productie.
De applicatie is beschikbaar op de App Store en in de Play Store onder Battle Quiz Liftov


